3 Şubat 2013 Pazar

Bach Evrenseldir!... Zorlamayın len

Bach'ın müziği Barok dönemin tüm birikimini taşı bildiğiniz üzere. Son derece eklektik bir yapısı vardır kendi içinde. Sanırım bu sebepten klasik müzik haricinde caz ya da rock versiyonları bulunur. Bazen direkt uyarlamadır, bazense misal Jimmy Page solonun ortasında Bach'ın bir fügünden bir parça çalar:



Böyle örneklerde pek güzel olabilir ama bazen fazla zorluyorlar Bach'ı. Aşağıda Güher & Süher Pekinel kardeşlerin-ki kendileri çok iyi iki virtüözdür- bir Bach caz uygulamasını göstereceğim, klip bir facia. İzleyip izleyip gülün:

Ya güllerim, çiçeklerim çok güzel çalmışsınız, dönem için bir ilk ama Yerebatan Sarnıcı sanırım orası orada niye at var? O garip deri kıyafetler ne?! Yapmayın gözlerim ya, canlarım...

Bach'ın evrenselliğine gelince... Barok hocamın dediğinden daha farklı düşünemiyorum. Bach eserleri fazla Lutheran. Çok normal tabi, Bach gibi büyük bir dehanın kendi düşünce yapısını eserlerine harika bir şekilde yedireceğinden zerre şüphem olmadı, olamaz da. Ancak Lutheran düşünce yapısına uzak insanları rahatsız eden bir şeye dönüşüyor bu durum. Başka müzik türlerine uyarlaması kolay olabilir eklektik yapısından dolayı ama evrensel demek... O başka bir konu.

7 yorum:

  1. Ben Bach'ın pipe organ mı deniyor işte adı her neyse olan o enstrümanla çalınan bestelerini seviyorum. Biraz da kilise müziği gibi mesela. Gerçi Bach'ınkiler çok daha farklı -ben anlamadığım için açıklayamam, terimler falan 3. yaşındaki çocuk kıvamında ama sen kapmışsındır ne demek istediğimi;] Bach'ı dinlerken hep altta koro da olsun isterdim, gece gündüz dinlerim o zaman. Çok az bulabiliyorum bu tarz olanları, piyasa bunlardan kaynıyor sanmıştım halbuki... Ya da aramayı mı bilmiyorum bir yardım ediversen?:D Bach dışında birkaç isim mesela?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Özür dilerim tam anlayamadım, bu büyük ihtimalle benim katıksız bach nefretimden kaynaklanıyor. ancak Bach'ın Passionlarını sevebilirsin.

      Bach barok döneme ait olsa da şahsına münhasır bir besteci. düşün o dönemde hiç opera yazmamış. Şöyle yardımcı olabilirim. Barok dönemle ilgili dinlenmesi gerekenler diye bir yazı hazırlayayım. Sen seç oradan beğendiklerini? öyle ilerleyelim ya da bana beğendiğin bir parçayı yolla öyle yardımcı olayyım.

      Sil
    2. Ya aslında Bach ya da Barok dönemiyle ile alakası yok şunun ama, http://www.youtube.com/watch?v=KkObnNQCMtM Barber modern bir kere. Opera seviyorum ama sahnede:) Buna koro deniyor galiba?

      Sil
    3. choral work gibi geldi bana da ama ben de müzikoloji yeni almaya başladım. Sheep May Safely Graze'i de sevmiş miydin? choral olmasa da burda yazmıştım. Sanırım senin neyi sevdiğini anladım. Bu arada Agnus Dei Tanrının kuzusu demek(evet gene kuzu gene çoban hey allahım). Dinsel-choral parçaları seviyorsun. Mozart Requiem'de de var agnus dei bölümü. Bana izin ver Batı Klasik Müziği arşivimi bir gözden geçireyim bu tarz bir post hazırlayayım. Vivaldi'nin de böyle işleri var. Ama Requiem i Leonard Bernstein şefliğinde bir dinle youtube'ta da var sanırım. Olmadı mail adresi bulalım sana yollarım.

      Sil
    4. Agnostiğim, yine de kilise ayinlerine alsalar sonuna kadar dinlerdim herhalde:D Yok kuzular yok altındaki imalar, beyin yıkamalar vs çok da umrumda değil. Çok yüzeysel bir düşünce yapısı olabilir ama müzikte önemli olan kulağa güzel gelmesi, dinlerken kendini mutlu (ya da duygu dolu?) hissetmen değil mi zaten? Sen daha sanatsal bağlamda bakıyorsun tabii...

      Bu arada Bernstein şefliğindeki Requiem iyiymiş:) Vivaldi'yi de tekrar bir dinleyivereyim madem bahsettin.

      Sil
    5. Burda böyle car car konuştuğuma bakma önemli olan duygudur her zaman. ben hep öyle diyorum zaten. Ben kendimi dinsel anlamda tanımlayamıyorum sanatta bir tanrısallık görüyorum galiba, bir ara burayı gene günlüğe çevirirsem yazarım. O kuzuymuş o imaymış bize ne ki? Garip bir huzur ve güven duygusu veriyor sonuçta. Yanlış hatırlamıyorsam Vivaldi'nin Gloria in D revision Domine Deus Agnus Dei'si var ama choral değil. Bach'ın Mass in B minör'de agnus dei var onu seveceğini düşünüyorum. Bir arada metalden kafamı kaldırırsam klasik müzik arşivimi tarar tam olarak yazarım.

      Sil
    6. Tamamdır bakıyorum. Çok sağolasın ya;]

      Sil