25 Eylül 2013 Çarşamba

Batı Müziğinde Klasik Dönem #1

Selam, 'Music in the Classic Era' dersimi tekrar etmek için her çarşamba derste gördüklerimi anlattığım bir seri başlatmaya karar verdim. Hem benim için bir tekrar olacak hem de klasik dönem severler için eğlenceli bir yazı dizisi olacak diye düşünüyorum.
Bu hafta henüz okumamız olmadığı için çok ayrıntılı bir ders işleyemedik. Dönemin tarihinden, karakteristik özelliklerinin bir kısmından bahsettik.
Ehmm başlıyorum :)

Batı müziğinde "Klasik Dönem" 1700lerin ikinci yarısı kaplıyor. Barok'tan çok daha kısa süren bir dönem batı müziğine adını veriyor.
Bach, Handel, Vivaldi(barok)
Mozart, Haydn(klasik)
Brahms, Rachmaninov(modern)

Şu yukarıda saydığım tüm besteciler klasik batı müziğinin içerisinde yer alıyor. Ancak biz derste Klasik Dönem'i göreceğiz.

Klasik Batı Müziği'nin erken başlangıcı M.S. 500 yıllarında kilisenin Monophonic Chants'larıdır. Bunlar müzikalize edilmiş dualardır. örnek.
Rönesansla beraber polifoni batı müziğinde gözükmeye başlar. örnek.
Ders dışı kendi yorumum
Ortaçağ heykellerine baktığımızda  insan bir eciş bücüş, zayıf ve kusurlu tarif edilmiştir. Bu kadar aşağı gözüken insanın polifonik ve güçlü melodileri kullanmaya başlaması ilginç. Sanırım bunda Rönesans'ın etkisi var. Benden daha iyi bilen sevgili arkadaşlarım beni aydınlatırsa sevinirim.
Ders dışı kendi yorumum bitti

Edebiyattan bildiğim üzere her akım kendinden önceki akıma tepki olarak doğar. Batı müziğine laisizm Rönesans'la birlikte girer. Barok, Rönesans'a bir tepki içerir; en büyük bestecisi Bach iyi bir protestandır; ancak her akım gibi tepki koyduğu akımdan da etkilenir onu ileri taşır.
Barok Dönem 1600'lerle başlar. Rönesans'ın üstün insan tabirinden uzakta, görece daha dinsel ve eklektik bir yapısı vardır. Duyguların yansıtılması ve görkem önemlidir. 1750-1800 arası klasik dönem; 1800-1900 arası Romantik Dönem ve 1900'lerden günümüze ise Modern Dönem. Bu arada belirttiğim tarihlerin kesin çizgileri olmadığını da söylemek lazım.

Peki neden Klasik Müzik diyoruz? Neden Batı Barok Müziği değil de Klasik Müzik? Sadece 50 yıl süren bir dönem nasıl bu kadar etkili oldu? Sebebi basit: Bizim şimdiki müzik zevkimiz bu dönemde bulundu ve kuruldu. (Bir örnek verdi sadece onu yazacağım, dönem ilerledikçe daha açık bir şekilde öğreneceğimizi tahmin ediyorum.),

Klasik Dönem Aydınlanma'nın etkisindedir. "Reason" ciddi önem taşır, Antik Yunan'a olan hayranlıkla da birleşince simplicity, equality, universality, symetry dönemin karakteristiklerindendir.

Kendisi de besteci olan Jean Jacques Rousseasu Barok müziğin " high" ve aristokrat tavrına karşıdır. Ona göre müzik basitleşmelidir. örnek. Bu kısa kısa parçalardan oluşan kolaylıkla çözümlenebilen tarz, günümüz pop, rock müziğinin temelidir(korkunç.) Bach'ın fügündeki kompleks yapıya karşılık herkesin çözümleyebileceği bu müziği savunur. Allah'tan Mozart ve Haydn Rousseau gibi davranmayıp müthiş dehalarını kullanmışlardır :)
 High Baroque dediğimiz dönemde barok besteciler kompleks yapının dibine vurmuşlarken klasik dönem 1733'te kapıdan başını uzatmaya başlamıştır. La Serva Padrona Rousseasu 'nun savunduğu türün müzikal açıdan tipik bir örneğidir. Müzikal basitliği geçtim, konu açısından da rezil bir şey. Hanım Olan Hizmetçi adında şu bizim tvlerdeki skeçleri andıran -ve dahi Recep İvedik seviyesinde- bir komedi anlayışı içermekte.
Yorumlarım:
Durum gerçekten vahim. Tabi adımları böyle atılan bu türün opera tarihinin en görkemli örneği Don Giovanni'ye yol açacağını pek insan bilemezdi sanırım.

Bu dönemde Haydn, Mozart ve Beethoven'a fazlasıyla eğileceğiz.

Umarım bu seriyi seversiniz.
Sevgiler...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder